Sunday 14 August 2011

Teknik 3 : Buat pinjaman semaksimum mungkin dan beli emas fizikal

Berdasarkan analisa saya membuat pinjaman dan membeli emas fizikal memang menguntungkan. Ini kerana pinjaman untuk membeli emas fizikal adalah pinjaman yang baik.
“Pinjaman yang baik ialah pinjaman yang menyebabkan anda menjadi bertambah kaya Pinjaman yang buruk ialah pinjaman yang menyebabkan anda bertambah miskin”
Ok, berbalik pada cerita buat pinjaman untuk membeli emas. Di sini adalah analisis saya berdasarkan data yang sebenar..

KAJIAN KES:

Pada Mei 2002 jika anda buat personal loan Bank Rakyat sebanyak RM10 000 untuk tempoh 5 tahun maka anda perlu bayar RM227 sebulan bermula Jun 2002 sehingga April 2007.

Jadi jumlah bayaran kepada bank selama 5 tahun ialah RM13 620.00. Jika RM10 000 semuanya anda beli syiling Kijang Emas 1 Oz (2 Mei 2002) maka anda dapat beli 8 Keping Kijang Emas 1 Oz

Bila loan anda dah selesai bayar pada April 2007, nilai Kijang Emas 1 Oz itu menjadi RM2351 (2/4/2007).
Dengan kata lain, setelah 5 tahun Kijang Emas anda sebanyak 8 keping itu berharga RM2351 x 8 = RM18 808!
Kalau anda jual semua syiling Kijang Emas tersebut pada 2/4/2007, maka keuntungan bersih anda ialah RM5188.00
Anda akan untung 51.88% .
Katakan anda tak nak jual Kijang Emas tersebut dan masih memegang sehingga hari ini (23/7/2008 – tarikh artikel ini ditulis) berapa untung nya?

Ini pengiraannya:
Harga Kijang Emas pada 22/7/2008 ialah RM3208.00 seunit
Jadi RM3208.00 x 8 keping = RM25,664.00!!

.
Keuntungan bersih anda ialah RM12,044!! dalam masa 6 tahun (bersamaan 120%). Purata pulangan ialah 20% setahun. Hebat betul keuntungan daripada emas ini ye.

MENGAPA SAYA YAKIN TERHADAP TEKNIK INI?

Berdasarkan kepada pembacaan yang intensif dan kajian yang menyeluruh , kesemua pakar pelaburan memberitahu bahawa sekarang zaman kenaikan emas. Sistem kewangan berasaskan kredit telah mengalami masalah. Dengan kata lain harga emas memang berpotensi tinggi meningkat naik. Kita pun tahu krisis ekonomi telah melanda Amerika Syarikat dan akhirnya merebak ke seluruh dunia.

Dengan situasi ekonomi yang tidak menentu, kita sudah dapat lihat harga emas telah naik sehingga mencecah USD1000 / Oz.
Ini adalah kenaikan harga yang sukar dibayangkan memandangkan harga emas pada tahun 1970-an hanyalah USD35/Oz.
Jadi dalam tempoh 40 tahun, harga emas mencanak naik daripada USD35 / Oz kepada USD 1000 / OZ (sekarang ini harga emas sekitar USD953 USD / Oz)

BAGAIMANA DENGAN SAYA? ADAKAH SAYA MEMBUAT TEKNIK INI?

Saya memang membuat teknik ini. Bagi saya, ilmu yang baik + tindakan yang betul akan mendatangkan keuntungan yang besar.
Saya bukan sekadar membeli emas fizikal sebagai pelaburan tetapi sebagai perniagaan. Daripada duduk termenung menunggu kenaikan harga emas, lebih baik saya tambah income dengan menjual emas.

Emas yang saya jual ialah emas Public Gold. Mula-mula saya start dengan RM30 000, kemudian tambah lagi kepada RM50 000 dan akhirnya mencecah RM110 000. Kesemua ini saya beli emas. Memang untung sebab selain daripada menikmati kenaikan harga emas, saya juga mendapat pendapatan sampingan daripada menjual emas.

Ini dinamakan melabur sambil berniaga :)

No comments:

Post a Comment