Sunday 16 October 2011

Mari melabur

Pelaburan pertama saya adalah pelaburan ASB. Buat pinjaman Maybank dan masukkan ke dalam akaun ASB. Pelaburan emas mengikut perkiraan lebih menguntungkan daripada ASB. Namun, jangan melanggar hukum pelaburan iaitu “Don’t put all your eggs in one basket”. Jadikanlah pelaburan ASB sebagai pelaburan pertama kerana paling rendah risiko dan tidak memeningkan kepala.
Selepas mempunyai pelaburan pertama, barulah mencari pelaburan lain pula. Mungkin terdapat pelaburan lain seperti pelaburan unit trust, pelaburan hartanah, pelaburan bursa saham dan sebagainya. Mana-mana pelaburan boleh menguntungkan asalkan adanya ilmu pengetahuan.
Oleh itu, saya melihat pada pelaburan emas dan mempelajarinya. Pelaburan emas menguntungkan kerana harga emas akan sentiasa meningkat. Purata kenaikan sekitar 27% setahun. Dahulu, saya percaya harga emas ada turun dan naik. Ianya betul, tetapi penurunan harga emas adalah rendah. Jadi, secara purata harga emas memang akan sentiasa naik.
Saya melihat pelaburan emas agak mudah juga kerana tidak perlu mengikuti kenaikan dan penurunan harga semasa emas. (Ini bukan forex, saya pernah mencuba dengan forex sebelum ini). Saya lihat, tidak perlu membeli emas ketika harga murah dan menjual ketika harga mahal. Sekiranya menunggu harga emas turun, walaupun harga turun masih menunggu harga turun lagi, sebaliknya harga emas akan naik kembali. Jawabnya, emas tidak akan dibeli sampai bila-bila. Jadi, masanya membeli emas adalah ketika adanya duit, tidak kira berapa pun harga semasanya.
Sekarang, saya bercita-cita hendak membeli emas

No comments:

Post a Comment